tiistai 12. maaliskuuta 2019

Työntäyteisiä viikkoja!



Tervehdys täältä taas. On pitänyt kirjoitella useammin, mutta työrytmiin totutteleminen on vienyt ajan. Täällä olen tehnyt tosi paljon sellaisia työpäiviä, että olen ollut töissä 9-15 ja mennyt sitten uudestaan klo 18-22. Silloin tuntuu, että on oikeasti koko päivän töissä, vaikka on tuo kolme tuntia tuossa vapaata. Vapaa on yleensä mennyt siinä, kun olen nukkunut päikkärit taikka käynyt kaupassa.

Aamuvuorossa päivä alkaa sillä, että valmistellaan salaattibuffet, minulle keksitään joku homma (hommia ei mitään ihan hirveästi ole). Olen tehnyt erilaisia salaatteja buffetin täytteeksi. Tosi paljon hyödynnetään edellisen päivän lounaalta jääneet lihat salaatteihin. Se, mikä minusta on erittäin outoa, täällä ei kauheasti (tai ollenkaan) mausteta ruokaa. Muistan ihan ensimmäisen salaatin, minkä tein. Keitettyä perunaa, keitettyä munaa, majoneesiä, tomaattia, maustekurkkua. Ei muuta. Kysyin laitetaanko suolaa. Ei tarvitse. Selvähän se. Täällä muutenkin ruokahävikki on erittäin pientä, olen huomannut vain ruokaa heitettävän pois, jos se on salaattibuffetissa ollut monta päivää. Ja yleensä se olen minä, kuka sen olen pois heittänyt, koska en halua tarjota sellaista asiakkaalle. :D He varmaan olisi sitä vielä tarjonnut. Ravintola aukeaa kello 12, sitä ennen henkilökunta syö lounaan. 
Minä olen saanut vastata "kylmästä puolesta", eli alkuruokien, salaattien teosta, hamppareiden kokoamisesta. Olen auttanut sitten lämmintä puolta samalla ja tehnyt siinä ohessa pilkontaa. Lounas kestää kaksi tuntia ja kyllä sitä lounasta muuten menee. Parhaimmillaan on mennyt 120 annosta. Kahden aikaan aletaan siivoamaan keittiötä, pakkaamaan lounas pois ja kotiin hetkeksi. Lounaalla tarjotaan päivän annos, yleensä se on lihakastiketta, pihvi/leike ym. Lounaalla saa tilata myös a la carte -listalla olevia annoksia.

Iltavuoro alkaa yleensä klo 18 (olen mennyt myös klo 19), ravintola aukeaa klo 19. Pientä misaamista, ja ravintolan auettua kolme tuntia annosten tekemistä. Arkena siellä on iltaisin hiljaisempaa, mutta viikonloppuna perhantaina ja lauantaina on kiireistä. Silloin töissä onkin kaksi kokkia (plus minä). 

Vaikka suurin osa tuotteista ja komponenteistä tulee ravintolaan valmiina, on se keittiötyöskentely ihan samanlaista kuin Suomessakin. Samalla lailla tehdään annoksia, pidetään keittiö siistinä. Pomo sanoikin minulle toisen viikon alussa: "Osaat kaikki keittiöhommat hyvin, joten huomenna saat olla yksin keittiössä." Vitsailin hänelle, että onneksi mulla on huomenna vapaa :DD Pomo myös haluaisi minut sinne töihin, joka päivä hän kysyy minulta jäänkö tänne hänen luokseen. En jää, sori vaan. No, jos sitten joskus kun minulla ei ole Suomessa töitä ja kaipaan maisemanvaihtoa. ;) mukavia ihmisiä, tosi hauskoja, sellaisia pieniä velmuja kuin minäkin :D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti